4. Fashion of Games
Hier vind je de praktische opdracht Fashion:
Praktische Opdracht bij
discipline 2: FASHION
Inleverdatum (opdracht A+B): 19 mei 2015
Opdracht A. Kijken naar fashion
Kies een fashion-item uit die je interessant vindt. Het is interessant om eens te kijken naar een item die niet in de H&M te vinden is. Je kunt kiezen uit deze ontwerpers:·
- Iris van Herpen·
- Pauline van Dongen·
- Victor & Rolf·
-Alexander McQueen·
-Isabel Marant·
-Jan Taminiau
Vervolgens kies je één ontwerp uit van deze ontwerper en vul je deze kijkwijzer erover in:
1. Noteer titel van het ontwerp, het ontwerpjaar en de naam van de ontwerper.
2. Maak/zoek een goede foto van het ontwerp.
3. Welke functie heeft het ontwerp/object? Vind je het een design-object of om echt te
dragen? Of zit het er misschien tussenin? Motiveer je antwoord.
4. Esthetische vormgeving: wat valt op aan de vormgeving: Vormsoort /keur/
Oppervlak / details (omschrijf welke) / Afwerking (omschrijf waarin, wat) / Materiaal
5. Welk materiaal/welke materialen heeft de ontwerper gebruikt?
6. Hoe is het object gemaakt? Wie zijn betrokken bij de (massa)productie? Waar wordt het verkocht? Waar is het te zien?
B. Outfit ontwerpen
1. Werk in duo's
2. Zoek een modeontwerper van wie het werk jullie erg aanspreekt. Onder "mode" valt ook: tassen, hoeden, schoenen, accessoires, high-tech fashion.. Denk ook eens aan ontwerpers die gebruik maken van bijzondere materialen of high-tech/elektronica in kleding (iets wat nu opkomt), of mode gemaakt met
3D-printers.
3. Besteed aardig wat tijd aan het zoeken naar een inspirerende ontwerper, want hier ga je je uiteindelijke eigen ontwerp op baseren.
4. Zoek 5 afbeeldingen van werken van deze ontwerper. Dit komt op je website.
5. Maak aan de hand van de afbeeldingen allebei één ontwerp voor een outfit (een model van top tot teen gekleed) zorg ervoor dat je wanneer je samen werkt, de ontwerpen niet hetzelfde zijn, maar ze mogen wel bij elkaar passen. Jullie 2 ontwerpen moeten duidelijk geïnspireerd zijn op het werk van jullie gekozen ontwerper. Neem de 'vormentaal' over, of het soort materiaal, maar maak er je eigen nieuwe idee van.
6. Leg de 2 ontwerpen naast elkaar en kies welke jullie de beste vinden. Voer één ontwerp zo goed mogelijk uit. Dat mag in jullie eigen maten, maar het mag ook op schaal (dus voor een barbiepop).
Iris van Herpen; 3D geprinte jurk: